Skrzynia biegów w Seacie? Jest z czego wybierać!

25-01-2021 16:09

Nowoczesne czy bardziej klasyczne? Jakie wybrać felgi czy kolor lakieru? Decyzji do podjęcie przy zakupie nowego auta jest wiele, a jedna z najważniejszych wiąże się z doborem skrzyni biegów. Seat ma tu bardzo wiele do zaoferowania.

Wybór odpowiedniej skrzyni biegów jest bardzo ważny, bo będzie miał wpływ na komfort jazdy użytkownika samochodu. Przyjrzyjmy się, jakie opcje w tej kategorii ma do zaoferowania Seat.

Seat Arona - do miasta czy bardziej na trasę?

Jeden z popularniejszych modeli w ofercie, czyli nowy Seat Arona, to auto świetnie nadające się zarówno na trasę, jak i do przedzierania się przez miejską dżunglę. Przed jego zakupem warto jednak zastanowić się, gdzie pojazd będzie częściej użytkowany. Jakie to ma znaczenie? Od tego powinien zależeć wybór skrzyni biegów.

Jeśli Seata Arona zamierzamy wykorzystywać głównie w ruchu miejskim, należy zastanowić się nad wyborem automatycznej skrzyni biegów. Dlaczego? Jazda po mieście to ciągłe zatrzymywanie się i ruszanie, zwłaszcza gdy staniemy w korku. W przypadku manualnej skrzyni biegów oznacza to ciągłe wciskanie sprzęgła i ruch lewarkiem zmiany biegów. W aucie wyposażonym w automatyczną skrzynię biegów kierowca ogranicza się w zasadzie do używania hamulca i ewentualnie pedału gazu. To znacznie wygodniejsze. Z tego powodu polscy kierowcy decydujący się np. na nowego Seata Arona coraz częściej wybierają wersję z automatyczną skrzynię biegów.

Co dostajemy w standardzie?

Standardowo Seat Arona oferowany jest z 5-biegową manualną przekładnią. Cieszy się ona dobrymi opiniami kierowców. Doceniana jest nie tylko za cichą pracę, ale i precyzję działania. Problemów nie sprawia wrzucenie nawet biegu wstecznego, co w przypadku wielu innych aut może niekiedy nastręczać trudności. Alternatywą dla tej skrzyni biegów dla kierowców pokonujących długie autostradowe odcinki może okazać się sześciobiegowa odmiana skrzyni manualnej. Dodatkowy, szósty bieg sprawi, że nawet przy wyższych prędkościach silnik będzie mógł pracować na niższych obrotach. Dzięki temu w kabinie pojazdu będzie ciszej, a auto będzie zużywać mniej paliwa. 6-biegowa skrzynia biegów gwarantuje też nieco więcej emocji. Możliwość dokonywania częstszej zmiany „krótszych” biegów to gwarancja nieco bardziej dynamicznej jazdy.Jeśli jesteśmy już przy liczbie biegów, warto powrócić do automatycznej skrzyni biegów oferowanej w Seacie Arona. Ta ma ich aż siedem. To skrzynia biegów oznaczona literami DSG. Oznaczają one skrzynię dwusprzęgłową. Jedno z nich odpowiada za biegi parzyste, drugie za nieparzyste. W rzeczywistości podczas jazdy zmiana biegów polega na włączaniu jednego lub drugiego sprzęgła przez automat, w zależności od dynamiki ruchów pedału gazu. By nie wchodzić w szczegóły, wystarczy powiedzieć, że takie rozwiązanie względem standardowej automatycznej skrzyni biegów pozwala na znacznie szybsze dokonywanie zmian przełożeń. Dzięki temu auto zyskuje na dynamice. Jest to szczególnie zauważalne np. podczas dokonywania manewru wyprzedzania, gdy ekspresowa redukcja biegu na niższy, by zyskać lepszą dynamikę, jest naprawdę ważna, również dla bezpieczeństwa wykonywanego manewru.

Automatyczna skrzynia może być też ekonomiczna

Warto zauważyć, że dwusprzęgłowe skrzynie biegów DSG, takie jak te stosowane w Seacie Arona, eliminują poślizg sprzęgła. Przekłada się to wprost na ograniczenie zużycia paliwa. Z tego powodu w przypadku nowoczesnych skrzyń biegów proponowanych przez Seata nie może być już mowy o wyższych kosztach eksploatacji auta ze względu na wyższe zużycie paliwa. Automat z Seata Arona to niemal inteligentny mechanizm, który szybciej niż w mgnieniu oka wyczuwa intencje kierowcy. Wie, kiedy ten zamierza łagodnie toczyć się po autostradzie, jak również, kiedy musi jak najszybciej przełożyć maksimum momentu obrotowego na koła, gdy trzeba gwałtownie przyspieszyć. By poznać zalety skrzyni biegów DSG nowego Seata Arona, najlepiej wybrać się nim w krótką jazdę testową.